..........................Lämna gärna ett spår när du besöker mig, det gör mig så glad!............................



2011/02/10

Från matlagning till växthus

Köttfärssåsen puttrar på spisen och ska snart förvandlas till en krämig lasange. Kajsa sitter vid bordet och målar Mamma Mirabellefigurer och livet är allmänt harmoniskt.



Idag har vi varit på ettårskontroll av stomin, allt såg fint ut! Kajsa och jag hade bestämt att om jag var duktig så skulle jag få glass...ja vi kör med belöningar, både för vuxna och barn. Fel eller rätt, skitsamma, vi gör så och det fungerar bra för oss! Så det blev blåbärsglass på altanen.

Nästan all vaken tid upptas just nu av växthustankar. Jag vill ha ett stabilt växthus med tjocka träbalkar och en "vanlig" dörr i. En vägg av trä och massor av trähyllor med fina gamla burkar och annat kul på. Vitmålad, bekväm soffa och ett litet bord. Kuddar i ljusblått och hallonrött med olika spetsar och annat kul påsytt. Tänk er en sval kväll med hela växthuset fyllt med levande ljus och ett glas vin... ljuvligt! Lite växter får det ju vara med, i krukor. Roliga träd med goda frukter!
Problemet är att de modeller jag tittat på kostar multum + att jag inte kan hjälpa till så mkt, iaf inte med att gräva och gjuta. Suck. En variant som skulle kosta mindre är att köpa ett vanligt växthus och byta ut en sida mot en trävägg. Så nu drömmer jag om det!
Om någon är sugen på träning så får ni gärna anmäla er som frivilliga grävare...jag får ju inte greja med jord! Om ni vet någon som vill bli av med sitt växthus får ni gärna hojta till med.

Var ju på antikladan i lördags, blev en del roliga grejer. Köpte det här blomsterbordet. Såg det förra gången och nu när det fanns kvar så kändes det som att det var för att jag skulle ha det! :-) Bordet ska grundmålas och målas och sedan slipas på väl valda ställen.


Tänk vad fint med ett gäng ljusrosa pelargoner i!

På samma ställe hittade vi nog 50 små skålar som "passade utmärkt för flingsalt". Föll för den här:


Om man ska sammanfatta min smak med en bild så är det nog den här. Lyktan har hängt ute i några år och är härligt sliten och rostig!

Inga kommentarer: