..........................Lämna gärna ett spår när du besöker mig, det gör mig så glad!............................



2011/03/09

Glasfusing.

Har fått frågan om jag inte kan lägga in en steg för steg beskrivning om hur jag fusar
 mitt glas så här kommer det.

För det första behöver man en fusingugn som kan bränna i temperaturer runt 820 grader. Man behöver specialglas, glasskärare, glasknäckartång och glaslim.


Det finns olika sorters glas.
Opakt glas som är ogenomskinligt.
Transparent glas som kan användas för att få fram olika färger.
Dichroiskt glas som glänser och glittrar.
Iridiserande glas som skimrar och glittrar men svagare än dichroiskt.

Dichroiskt glas

Man skär glaset med en glasskärare med olja i och knäcker den sedan med en tång.

De små bitarna läggs samman med lim som är speciellt gjort för att brännas bort utan att lämna rester.

Alla skimrade glas bör täckas med ett transparent glas.


När det är torrrt bränns det enligt en kurva gjord för att minska risken att glasen ska spricka. Glaset strävar efter att bli 6 mm tjockt.
Det är alltid lika spännande att se resultatet av bränningen då glaset inte alltid beter sig som man hade tänkt sig. Bränningen och avsvalning tar drygt 12 timmar.

Hålen borrar jag med ett Dremel mulitverktyg med en diamantborr.

När glaset är fusat finns inga vassa kanter kvar och glaset är helt sammansmält.
Här är en bild på glas jag fusat tidigare.



Kram / Malin



5 kommentarer:

Lundagård sa...

Vilken spännande teknik, vackra verk du åstadkommit!

I mina gömmor sa...

Tack, det är så himlans roligt!

Anonym sa...

Hej :) Tänkte bara skriva att du har en väldigt fin blogg och dehär inlägget har varit mycket hjälpsamt (säkert inte bara för mig):)
Lycka till i framtiden!
Mvh Denise Zetterberg

I mina gömmor sa...

Vad roligt! Fusar du med?

Anonym sa...

Tack för ett mycket intressant inlägg! Skall snart på kurs så det var jättebra att få lite mer kött på benen innan:-)
Mvh Marina