..........................Lämna gärna ett spår när du besöker mig, det gör mig så glad!............................



2011/03/03

Rödvinssås

Jag gillar genvägar, inte så att jag vill köpa färdig rödvinsås men att jag använder fond.
Min godaste rödvinssås innehåller både kantarell- och kalvfond.
Finns inget exakt recept utan allt duttas i på en höft men om du vill testa så är det det här jag har i.

En 1/3 gul lök
I morot i bitar
Smör
Olja
Salt
Svartpeppar
Timjan
Rödvin
ev. lite vitlök
Kalvfond
Kantarellfond
Vatten
Grädde. (ingen fjantig matlagningsgrädde utan vispgrädde)

Smält en rejäl klick äkta smör i en kastrull och häll i olja. (MKT fett men gott) Låt moroten och löken puttra i fettet så att smakerna frigörs. Bryn inte. Häll på lite vatten, fonderna, timjan och övriga kryddor.
Koka så länge du har tid med. Sila av och koka upp reduktionen. Håll i rejält med vin och koka i 10 minuter. Smaka av och häll i grädde. Krydda på om det blir för mesigt i smaken. Red av.

Kram

2 kommentarer:

FaB Keramik sa...

Gott gott!
Ha en trevlig, frisk helg!
Kram Frida

I mina gömmor sa...

Tack!