..........................Lämna gärna ett spår när du besöker mig, det gör mig så glad!............................



2012/08/06

Muskelkraft.

Hej

När jag strosade runt på Antikladan låg den plötsligt där... En visp!
När jag var liten och var hos mormor och morfar hämtade vi mjölk hos grannen. Mer opastöriserad än så gick det liksom inte att få den. Mjölken fick stå ett tag och sedan var det dags att ta bort grädden som hade lagt sig på ytan. Om vi skulle äta den vispad så gjordes det men en handdriven visp. Jag minns det som att det gick väldigt snabbt att få den tjock. Säkert beroende på att jag vispade så länge det var kul och sedan tog mormor över. Det tog iallafall ett tag att vispa med min nygamla visp men grädden blev faktiskt mycket godare än vanligt!


Första arbetsdagen är avklarad, gick bra men vad trött jag var när jag kom hem! Somnade en stund i soffan och vaknade sedan yrvaken när det var dags att laga kvällsmat.
Hursomhelst är vardagen igång igen fast det gör inte så mycket, gillar min vardag!

Kram M

4 kommentarer:

Linda sa...

Hej! Kommer ihåg ljudet från handvispen och hur vi stod i mormors kök och vevade och vispade. Härliga minnen! Kram

Anneli sa...

En sån där visp hade min farfar.............vad jag minns så skvätte det grädde något alldeles enormt...........

Kram Anneli

FruNeroLindström sa...

Vad mysigt.
En sådan skulle jag vilja finna till sommarstugan.
Där har vi ju inga eluttag, och vispa med vanlig visp tröttnar man snabbt på.
Härligt minne den ger dig dessutom.
Ha en skön tisdag,
Kram

Hjärtruds Stuga sa...

En sån hade vi hemma när jag var barn. Oj vad tungt det var att vispa gräddden och vilken tid det tog. Tur att man har en som går på el istället.

Ha det gott

Kram Karin